استراتژی دیجیتال چیست؟

تغییر و تحول در استراتژی کسب‌وکار

استراتژی دیجیتال بر استفاده از فناوری برای بهبود عملکرد کسب‌وکار تمرکز دارد. خواه این به معنای ایجاد محصولات جدید باشد و یا بازطراحی فرایندهای فعلی. استراتژی دیجیتال مسیری را که سازمان برای ایجاد مزیت‌های رقابتی جدید با فناوری در پیش خواهد گرفت و همچنین تاکتیک‌هایی را که برای دستیابی به این تغییرات به کار می‌برد، مشخص می‌کند. این تغییرات اغلب شامل تغییراتی در مدل‌های کسب‌وکار می‌شود، زیرا فناوری جدید این امکان را برای شرکت‌های نوآور فراهم می‌کند که خدماتی را ارائه دهند که قبلاً امکان‌پذیر نبوده است.

امروزه، فناوری با کسب و کارها ادغام شده است تا چیزی بیش از یک سخت‌افزار یا نرم‌افزار باشد. با فراگیرتر شدن فناوری دیجیتال و حرکت بیشتر شرکت‌ها در مسیر تحول دیجیتال، استراتژی دیجیتال و استراتژی کسب‌وکار یک چیز خواهند بود. در حال حاضر، استفاده از اصطلاح “استراتژی دیجیتال” برای تمرکز بر تلاش‌های ابتکاری دیجیتالی هنوز معتبر است.

یادآوری این نکته مهم است که استراتژی دیجیتال یک مفهوم و یک چیز است – یعنی یک استراتژی دیجیتال در نهایت باید منجر به ایجاد یک طرح مشخص یا نقشه راه شود. اگرچه می‌توانید تاکتیک‌های خاصی را که تصمیم گرفته‌اید دنبال کنید، تغییر دهید، ولی باید درک صحیحی از معنای دیجیتال برای شرکت شما نیز وجود داشته باشد.

استراتژی دیجیتال استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتال در مدل‌های کسب‌وکار برای ایجاد قابلیت‌های جدید و متمایز تجاری است. در آینده، تمام استراتژی‌های کسب و کار استراتژی دیجیتال خواهند بود.

به‌عنوان‌مثال، بگویید استراتژی دیجیتال شما (هدف نهایی) کسب درآمد از نرم‌افزار اصلی است که سازمان شما قبلاً توسعه داده و از آن استفاده داخلی می‌کند. در ابتدا، شما یک استراتژی (برنامه) ارائه می‌دهید تا آن را به‌عنوان یک برنامه تلفن همراه طراحی کرده و به کاربران به‌صورت B2C بفروشید. بعداً، می‌فهمید که اگر آن را به مشاغل و به‌صورت B2B بفروشید تا در برنامه‌های تلفن همراه خود بفروشند، ارزش بیشتری دارد. استراتژی (هدف نهایی) شما تغییر نکرد، اما استراتژی (برنامه) شما تغییر کرد. تغییر ایده راهنمای استراتژی دیجیتال شما باید به یک تغییر بزرگ یا تغییر جهت مجدد برای شرکت شما تبدیل شود، اما در حالت ایدئال، مراحل ملموس به‌اندازه کافی انعطاف‌پذیر بوده و به شما امکان می‌دهد در صورت لزوم چرخش کنید.

استراتژی دیجیتال برای تحول دیجیتال

در بسیاری از موارد هنگام صحبت در مورد تحول دیجیتال از مفهوم استراتژی دیجیتال استفاده می‌شود. این دو اصطلاح با هم ارتباط نزدیک دارند، اما از نظر دامنه متفاوت هستند. تحولات دیجیتال در سه زمینه تغییر ایجاد می‌کند: تجربه مشتری، فرایندهای عملیاتی و مدل‌های تجاری. روند تحول دیجیتال نیاز به هماهنگی در کل سازمان دارد و شامل تغییرات فرهنگ سازمانی است.

از طرف دیگر، استراتژی دیجیتال بر فناوری متمرکز است و نه فرهنگ سازمانی. استراتژی دیجیتال بیشترین ارتباط را با تغییر در مدل‌های تجاری دارد و از فناوری برای ایجاد توانایی‌های موردنیاز یک شرکت برای تبدیل‌شدن به یک کسب‌وکار دیجیتال استفاده می‌کند. تنظیم یک استراتژی یکی از مؤلفه‌های اصلی فرایند تحول است و اطمینان حاصل می‌کند که فناوری به‌گونه‌ای اجرا می‌شود که اهداف سازمانی را حمایت و پشتیبانی کند.

استراتژی دیجیتال در مقابل استراتژی فناوری اطلاعات

استراتژی دیجیتال به دنبال راه‌هایی برای استفاده از فناوری برای تبدیل فعالیت و در نتیجه کسب‌وکار است، درحالی‌که استراتژی فناوری اطلاعات به دنبال تغییر در تکنولوژی به‌صورت جدا از سایر بخش‌هاست. به طور سنتی، فرایند استراتژی فناوری اطلاعات به دنبال این بوده است که بر اساس جهت‌گیری فعلی کسب‌وکار، به دنبال کشف فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فناوری‌هاست. در عوض، استراتژی دیجیتال فعالیت‌ها و فرایندهایی را که برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان باید تغییر شکل دهند، بررسی می‌کند. سپس، به دنبال ترکیبی مناسب از فناوری‌ها و استراتژی‌ها است که می‌تواند برای ایجاد این تجربیات ترکیب شود. رهبران دیجیتال با ایجاد این تغییر در استراتژی، مزایا و فرصت‌های جدید رقابتی را برای رشد پیدا کرده‌اند.

در عوض استراتژی دیجیتال فعالیت‌ها و فرایندهایی را که برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان باید تغییر شکل دهند، بررسی می‌کند.

چگونه یک استراتژی دیجیتال ایجاد می‌کنیم؟

مقاله‌ای از Harvard Business Review به‌جای سؤال “استراتژی دیجیتال ما چیست؟ ” پیشنهاد می‌کند از پنج سؤال زیر استفاده کنید تا درک شما از فناوری دیجیتال را ایجاد کنید:

  • آیا فناوری دیجیتال باعث تغییر در کسب‌وکار فعلیتان می‌شود؟
  • چگونه فناوری دیجیتال می‌تواند ارزش افزوده کسب‌وکار فعلیتان را بهبود بخشد؟
  • آیا فناوری دیجیتال می‌تواند مشتری هدف شما را تغییر دهد؟
  • آیا فناوری دیجیتال بر ارزش پیشنهادی شما به مشتری هدفتان تأثیر می‌گذارد؟
  • چگونه فناوری دیجیتال می‌تواند قابلیت‌های سازمانی را که شما را از رقابت متمایز می‌کند افزایش دهد؟

از نظر برخی شرکت‌ها، این سؤالات پاسخ‌های واضحی خواهند داشت، به‌ویژه آنهایی که قبلاً اختلال یا رقابت بازیکنان دیجیتال جدید را تجربه کرده‌اند. هدف این است که شناسایی کنید چگونه دیجیتال آنچه را که شما انجام می‌دهید تغییر می‌دهد و سپس درک خود را از روند گسترده صنعت به ارزش‌های خاص که پایه و اساس استراتژی شما را تشکیل می‌دهد، اصلاح کنید.

چگونه منابع دیجیتال را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم؟

با شروع درک صحیح از هدف شرکت خود، می‌توانید از اتلاف وقت و منابع برای اجرای فناوری که مزایای جدید رقابتی را فراهم نمی‌کند، جلوگیری کنید.

عناصر موثر در استراتژی دیجیتال

  • یک رهبر را انتخاب کنید – مسلماً این مهم‌ترین قسمت ایجاد یک استراتژی دیجیتالی است، اما انتخاب فرد مناسب به فرهنگ، ساختار و اولویت‌های سازمان هم‌بستگی دارد. خواه رهبری را با مدیرعامل یا مدیر ارشد IT هدایت کنند. تأثیر رهبر باید با دامنه استراتژی دیجیتال مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت، ایجاد تغییرات متناسب با تحولات در هر بخش از سازمان دشوار خواهد بود.
  • حمله در مقابل دفاع – گروه مشاوران مک کینزی تأکید می‌کند که شرکت‌ها به‌خوبی می‌توانند تهدیدات و فرصت‌های احتمالی خود را در تجارت دیجیتال دسته‌بندی کرده و این موارد را با اهداف خود مقایسه کنند. این مسئله مشخص می‌کند که آیا به یک موضع فعال یا دفاعی و با اقدامات جدید دارد یا خیر.
  • رویکردی اندازه‌گیری شده را در پیش بگیرید – استراتژی دیجیتال غالباً فرایندی را برای ارزیابی اینکه آیا فناوری جدید واقعاً مکمل یا رشد کسب‌وکار فعلی است، در برمی‌گیرد. اگر می‌ترسید که شرکت شما از نظر دیجیتال عقب‌مانده است، عجله کردن در یک پروژه بدون بررسی چگونگی مناسب بودن با استراتژی فعلی شما، وسوسه‌انگیز است. با اتخاذ یک رویکرد اندازه‌گیری شده، می‌توانید از هدررفتن منابع در اقداماتی که با نیازها و اولویت‌های تجارت شما همخوانی ندارند، جلوگیری کنید.
  • اثبات آینده – هدف از تحول دیجیتال ایجاد بستری مناسب برای تجارت دیجیتال است. این به معنای ایجاد سازمانی است که می‌تواند در صورت لزوم برای ایجاد پیشرفت در فن آوری و انتظارات مشتری، به نوآوری در خود ادامه دهد. استراتژی دیجیتال باید به‌اندازه کافی چشم‌انداز داشته باشد تا بتواند سازمان را از طریق تغییر در اقتصاد دیجیتال عبور داده و بتواند یک اقدام دیجیتالی را به کسب‌وکار برساند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

error: Content is protected !!